KIOSK

 

Welkom bij de toekomst van KOPERGIETERY. Hierboven een klein sfeerbeeld van wat we doen en met wie. Hieronder enkele makers met langdurige trajecten naar de toekomst toe.

Johan De Smet

Johan De Smet (°1970) studeerde aan het Hoger Instituut voor Toneel en Cultuurspreiding (nu RITCS) te Brussel. Als kind en jongere was hij verbonden aan de Theaterateliers van Eva Bal (Speelteater Gent) en speelde hij in diverse voorstellingen die (inter)nationaal reisden.

Na zijn hogere studies ging hij aan de slag als coördinator van de experimentele theaterwerkplaats ‘het Laboratorium’ binnen Speelteater Gent/de Kopergietery (later: KOPERGIETERY). Vanaf 1997 creëert hij ook voorstellingen: o.a. Komosha, De Wraak van Tarzan, Lieg Liefje Lieg, Aááárgh! en Calypso.

Als theatermaker profileert hij zich als iemand die de vinger legt op de beat van deze tijd en vaak met diverse theatervormen experimenteert. Zijn voorstellingen worden gekenmerkt door een intensief gebruik van live muziek, video en/of dans.

In 2003 wordt hij op vraag van Eva Bal artistiek leider van het huis KOPERGIETERY. Hij blijft tevens voorstellingen maken en creëert o.a. Beuysband, Panama, De legende van Woesterdam (cocreatie Studio Orka), Gebroken dromen (cocreatie Mambocito Mio), De geschiedenis van de wereld aan de hand van banaliteiten (samen met Titus De Voogdt, PITCHbull (met Joris Hessels, Amaryllis Uitterlinden en de Compact Disk Dummies), Mémé – de Peetmoeder (met Jan Sobrie),  Homo Deus Frankenstein (samen met Sara Ostertag) en Shakira & Chikara.

Samen met de hele ploeg kiest artistiek leider Johan De Smet voor een wisselwerking tussen continuïteit en vernieuwing. Eigenzinnige makers van alle leeftijden creëren en presenteren, wat resulteert in een bijzondere artistieke dynamiek. Het zoeken naar authenticiteit, en een grote betrokkenheid en interesse in kinderen en jongeren: dat is wat deze mix van makers onderling verbindt. Kinderen worden gezien als de bron, de motor, de voeding voor elke vorm van artisticiteit.

KOPERGIETERY ontwikkelt zich vanuit deze visie als een creërend en reizend huis met een diepe verankering in eigen stad, een continue investering in nieuwe makers en een uitgebreide internationalisering. Internationaal samenwerken vormt een essentieel onderdeel van de artistieke werking waarbij partners worden betrokken in gesprek, onderzoek en realisatie.

Een engagement dat Johan tevens doortrekt in het o.a. (opnieuw) mee oprichten van Assitej België, een internationaal netwerk voor podiumkunsten voor een jong publiek.

In mei 2017 ontving Johan de ASSITEJ Award for Artistic Excellence. Deze Award is een 3-jaarlijke prestigieuze prijs, uitgereikt aan een persoon die opmerkelijke prestaties levert binnen het kinder- en jongerentheater.