Dit is niet de titel
Een productie van de barbaries/BRONKS
7+// 2e, 3e, 4e jaar
We hebben een nieuwe voorstelling gemaakt die gaat over liegen.
Alhoewel dat niet helemaal waar is.
Het is te zeggen:
We liegen niet de hele tijd. Toch niet in de voorstelling. We doen ook nog andere dingen. Die ook leuk zijn.
Maar niet zo leuk als liegen. Niet dat liegen leuk is.
Toch niet voor iedereen.
Zeker niet voor diegene tegen wie er gelogen wordt.
Die vindt liegen meestal niet leuk. Tenzij die het niet doorheeft natuurlijk.
Liegen is alleen maar erg als het uitkomt, toch?
En liegen is ook niet hetzelfde als foppen.
Maar dat moet je wel op tijd zeggen. Dat het niet waar was. Dat je aan het liegen was.
Enfin liegen, aan het verzinnen. Voor de mop.
Mopje.
Liegen is ook niet altijd liegen.
Liegen is een groot woord.
Liegen is veel gezegd.
Soms was het gewoon maar een ideetje.
Zo van: ‘zo had het ook kunnen zijn.’
Omdat dat zo is, toch?
Het had toch ook zo of zo kunnen zijn? Dat had gekund, toch?
Ook al was dat dan niet écht zo.
Maar wat is echt echt. Wie weet dat? Aha!
Goed kunnen liegen, is belangrijk.
Maar eerlijk zijn ook.
Ook al duurt eerlijk zijn al veel te lang.
Dus we zeggen u nu: ‘DIT IS NIET DE TITEL’ gaat over liegen.
Maar we kunnen u niet beloven dat dat de waarheid is.
“Waarheid of leugen? Bij compagnie barbarie is het een vals dilemma. Hun ‘echte fictie’ is van een absurde schoonheid.” DE STANDAARD
“Het overtuigende en begeesterde spel keert het ongeloofwaardige om tot het waargebeurde.” E-TCETERA
——————–
CONCEPT: compagnie barbarie (Liesje De Backer, Karolien De Bleser, Amber Goethals, Lotte Vaes, Sarah Vangeel)
SPEL: Liesje De Backer, Amber Goethals, Lotte Vaes, Sarah Vangeel
REGIE: Karolien De Bleser
REGIE ASSISTENTIE: Tine Decraemer
TEKST: Karolien De Bleser i.s.m. de spelers
SCENOGRAFIE: Michiel van Cauwelaert
PRODUCTIE: BRONKS
MET DE STEUN VAN de Vlaamse Gemeenschap, de VGC en de Tax Shelter maatregel van Belgische Overheid
——————–
Compagnie barbarie is een professioneel theatercollectief bestaande uit zeven vrouwen. Allen studeerden ze aan de theaterschool RITS in Brussel. Na het afstuderen beslisten ze om naast hun individuele traject als actrice ook samen aan eenzelfde weg te timmeren.
Inhoudelijk wordt de focus gelegd op bestaande clichés en worden vooroordelen doorprikt. De producties van de barbaries verruimen het blikveld van de toeschouwer en brengen scheuren aan in bestaande vooringenomenheden. In een complexe en snel veranderende wereld heeft iedereen nood aan houvast maar het gevaar voor generalisering ligt op de loer. Diepgewortelde clichés die voor waar worden aangenomen, die worden door de vrouwelijke makers van compagnie barbarie met al hun talenten bevochten.
De barbaries ontwikkelden hiervoor in de loop der jaren een eigen specifieke beeldtaal. Visualiteit en humor zijn twee belangrijke kenmerken die in elke productie naar voor komen. Door hun visuele aanpak maken de barbaries hun inhoudelijke stellingen tastbaar zonder met de vinger te wijzen, zonder ‘de waarheid’ te willen verkondigen.
De barbaries geloven sterk in een uitgepuurde beeldtaal omdat deze associatief werkt. Ze staat open voor interpretatie en nodigt uit tot een verhaal van nuance en complexiteit. Beelden werken associatief en overstijgen een zwart-wit verhaal. Ook humor is een belangrijke parameter voor het werk van de barbaries en een waardevol instrument om kritiek te geven. De mix van humor met inhoud en inhoud vanuit het buikgevoel: dat is compagnie barbarie.
SCHOOLVOORSTELLINGEN
- ma 25/03/2024 om 10u
CAMPO Nieuwpoort, Nieuwpoort 31/35 9000 Gent