KIOSK

Shakira&Chikara

Een productie van KOPERGIETERY & company ma

10+ // 5de en 6de jaar

 

Shakira is een Arabische naam voor meisjes.
Shakira betekent ‘dankbaar’.
Chikara is een Japanse naam voor jongens.
Chikara betekent ‘(gebruik maken van de) kracht (van een ander)’.

Shakira & Chikara is een beeldend, muzikaal en surrealistisch verhaal.
Een verhaal dat begint met een punt.
Een punt wordt een lijn, een klank, méér lijnen, een tekening, een symbool, een woord, een zin, nog meer zinnen, een gesprek, een vriendschap, een ruzie, een leven.  Het leven van Shakira & Chikara.

Twee mensen, elk met een andere culturele rugzak, komen samen door het toeval. Iets waar Shakira dankbaar voor is. Samen trekken ze naar “het land waar de zon in de zee gaat zwemmen”, als eerbetoon aan Chikara’s overleden grootmoeder.

Het wordt een tocht met verrassende gewoontes en vreemde mythes. Met een heks met drie gezichten, als orakel van het verleden, het heden en de toekomst. Met pakmannen. Maar ook met Ampersand, een mysterieus iemand met al even mysterieuze verhalen.
Met kleine rituelen en groot verdriet, nemen ze samen afscheid van hun meest dierbaren.

Shakira & Chikara gaat over het elkaar proberen én kunnen begrijpen, ook wanneer we elkaar totaal niet verstaan. Over de schoonheid van vreemde gewoontes en tradities. Over het op zoek gaan naar de kracht van die vreemde ander maar ook naar de nuance in jezelf

(tekstfragment)
In het land waar de wind woest blijft waaien en
een grote draak diep onder zee slaapt,
staat een berg vol boom,
met daarop: een telefooncel.
Een witte telefooncel.
Binnenin.
Een telefoon.
Een zwarte telefoon.
Een oude zwarte telefoon die met niets of niemand
is verbonden.
Wanneer het verdriet snijdt om het verlies van iemand die zo dierbaar was, dat er bijna geen tranen meer zijn om te huilen, is er nog altijd: die ene telefoon.
Om te bellen met diegene die er niet meer is.
Flarden van liefde, pijn, herinnering, boosheid of gemis, glijden door de telefoon, mee met de wind.
Warme woorden voor iemand die alles was,
voor het pijnlijke niets kwam….

——————–

REGIE Johan De Smet, Kenjiro Otani TEKST Johan De Smet, Jaouad Alloul, Joji Otani-Hansen, Mats Vandroogenbroeck SPEL Jaouad Alloul, Joji Otani-Hansen, Mats Vandroogenbroeck
TYPOGRAFIE & ANIMATIE Jo De Baerdemaeker, Anna Van Riel SCENOGRAFIE Johan De Smet, Polien Demeulemeester, Jonas De Wulf, Koen Demeyere KOSTUUMS Polien Demeulemeester, Gielke Smet, Monique Leys MUZIEK Takuji Aoyagi, Jaouad Alloul LICHT Jeroen Doise GELUID Diederik De Cock TECHNIEK Koen Demeyere, Jonas De Wulf, Sebastien Van Huffel

BIO Kenjiro Otani

Kenjiro Otaniwerkt als theaterregisseur voornamelijk in Tokyo en is artistiek leider van company ma. Vastbesloten om voor het theater te werken, ging hij als jongeling in het buitenland studeren, waaronder Theater Arts aan San Francisco State University. Vandaag creëert hij theaterwerk voor zowel kinderen als volwassenen; zowel in Japan als in de Verenigde Staten, Duitsland, Brazilië… Zijn werk staat gekenmerkt als sterk fysiek en muzikaal.

BIO Johan De Smet

Johan De Smetis artistiek leider van KOPERGIETERY en theatermaker. Hij tekende de afgelopen 20 jaar voor diverse (muzikale) theatervoorstellingen als o.a. De geschiedenis van de wereld (samen met Titus De Voogdt), Gebroken dromen (coprod. Mambocito Mio) en Mémé de Peetmoeder (samen met Jan Sobrie). Hij houdt graag de vinger aan de pols en blend graag diverse stijlen met elkaar.

BIO Jaouad Alloul

Jaouad Alloul is zanger, danser, theatermaker, activist en multidisciplinair performer. Samen met Nyira Hens richtte hij in Antwerpen Be Human vzw op waarmee ze creatieve projecten opzetten, veelal rond gender en identiteit. Hij creëerde recent de aangrijpende solovoorstelling De meisje (Be Human & MartHa!Tentatief) en toerde met zijn al even persoonlijke monoloog Zeemeermin langs Vlaamse scholen om taboes te doorbreken rond gender, religie, cultuur en seksualiteit. Hij heeft de unieke gave om op geheel eigen manier hedendaags theater, muziek en performance in elkaar te laten overglijden.

BIO Joji Otani-Hansen

Joji Otani-Hansen werd geboren in Tokyo, maar groeide zowat overal ter wereld op: Japan, de VS, Bali en Europa. Hij studeerde onlangs af aan de Londense internationale theaterschool Rose Bruford College en werkt vanuit Londen als multidisciplinair artiest voor voornamelijk theater en film.

BIO Mats Vandroogenbroeck

Mats Vandroogenbroeckstudeerde in 2019 af als speler/theatermaker aan KASK Drama Gent. Hij creëerde samen met Timo Sterckx het intelligente en goed onthaalde FAUST, een mechanische komedie en Through the Looking-Glass (and what we found there), bijgestaan door Nona Demey Gallagher, meteen goed voor de Sabam Jongtheaterschrijfprijs TAZ 2019. Hij is tevens te zien in de KOPERGIETERY-productie Fun Loving Humans.

BIO Jo De Baerdemaker

Jo De Baerdemaekeris een internationaal befaamde fontdesigner en -ontwikkelaar. In 2012 richtte hij Studio Type op. Hij ontwikkelt wereldwijd nieuwe digitale schrijfsystemen en maakt digitale fonts van geschriften die bedreigd zijn, meer bepaald voor het Tibetaans, Lantsa, Mongools en Javaans. Hij werkt samen met grote bedrijven als Adobe, Apple, Google en Microsoft. Hij ontving als eerste de eretitel ‘Nieuwe Vlaamse Meesters’ in de categorie ‘Kunst’, de hoogste erkenning voor internationaal befaamd Meesterlijk Vakmanschap uit Vlaanderen.

BIO Anna Van Riel

Anna Van Riel studeerde vorig jaar af met haar kortfilm Mixed Materials aan KASK School of Arts Gent in de richting Animatiefilm. Als freelance animator werkt(e) ze mee aan tv-series en films (veelal van filmproductiehuis Lunanime).

SCHOOLVOORSTELLINGEN

  • di 21/12/2021 om 10u + 14u
  • woe 22/12/2021 om 10u
  • do 23/12/2021 om 10u + 14u

VRIJE VOORSTELLINGEN

  • zo 26/12/2021 om 15u
  • ma 27/12/2021 om 15u
  • di 28/12/2021 om 15u

 

KOPERGIETERY, Blekerijstraat 50, Gent