KIOSK

Jij online

Online zijn betekent data delen, maar wat is data nu en wat doen mensen ermee?

Data kan gaan van klantinformatie en financiële data tot persoonlijke gegevens. En die persoonlijke gegevens wil je liefst voor jezelf houden. Als jouw persoonlijke gegevens gedeeld worden door apps, kan je al eens een doelwit worden voor reclames die je eigenlijk niet wou, of misschien wel, zonder dat je het wist? Heb je ooit al een reclame gekregen over iets waarover je aan het praten was met een vriend of vriendin? Dat kan zeker, want Facebook gebruikt jouw microfoon om mee te luisteren.

94% van alle jongeren heeft tegenwoordig een smartphone, wat betekent dat ze bijna allemaal wel eens online gaan. Ze loggen in op Tiktok, Instagram of Facebook, maar ze weten niet dat hun persoonlijke gegevens eigenlijk verspreid worden. Ze hebben allemaal op het knopje ‘toestaan’ gedrukt toen ze de app voor het eerst openden, zonder te weten dat ze daardoor gevolgd worden door de app.

Wist jij dat Tiktok jou volgt via de GPS en kijkt welke andere apps je gebruikt?

Privacy is dus een groot probleem in de online wereld. En jongeren worden daar helemaal niet op voorbereid. Daarom moeten de jongeren weten dat alles wat ze online doen ook gezien kan worden door anderen.

Doe jij jezelf online soms anders voor dan je in het echt bent? Ben je bewust van wat je deelt met anderen?

 

Wil je meer weten over jongeren op het internet? Klik op het logo van Apestaartjaren en ontdek alles over kinderen, jongeren en digitale media!

 

“Nee, je laat alleen je leuke dingen zien, je gaat nooit een foto posten van jou die huilt, nooit. Da’s gewoon, niemand doet dat.”

Hierboven één van de vele quotes van enkele Gentse kinderen en jongeren. Zij deden mee aan een onderzoek, uitgevoerd door GEMHlab, over hun sociale media gebruik en de online werelden waarin ze zich begeven. De resultaten dienden als voeding voor de voorstelling PRESS Play.

Lees HIER wat de onderzoekers van GEMHlab allemaal te weten zijn gekomen.