KIOSK

Welkom bij de KIOSK van Drop by drop. Voor de maanden maart-april-mei-juni bieden wij deze voorstelling op aanvraag aan voor scholen. Meer info daarover vind je HIER.

Daarnaast kan je op dit platform de voorstelling bekijken en vind je materiaal om je voor te bereiden, na te bespreken of dieper in te gaan op thema’s van de voorstelling. Info over de voorstelling zelf, vind je HIER op onze hoofdwebsite.

Reisverslag

Tien dagen met jongeren in de Palestijnse gebieden

Vrede vzw begeleidde een groep jongeren op hun reis door de Palestijnse Westelijke Jordaanoever in augustus 2019. Een reisverslag van Ludo De Brabander.

De werkreis kadert in een project van Victoria Deluxe en Kopergietery (i.s.m. Jong Gewei) om de reiservaringen te verwerken tot een theatervoorstelling, dat in oktober 2020 in première gaat. Het werd een heel informatieve, maar ook emotionele en bij wijlen confronterende beleving.

Klik op de link om het verslag dag per dag te lezen

De prehistorie

In de Prehistorie waren er vooral kleuren aanwezig in aardetinten (rood, bruin, zwart,…) Blauw was een zeldzame kleur die niet vaak in de natuur voorkwam waardoor ze het als een magische kleur zagen. Ze konden de kleur nog niet zelf namaken waardoor er geen blauw voorkomt in de grotschilderingen uit die tijd.

 

De Grieken en Romeinen

Omdat de kleur zo weinig voorkwam, hadden de Oude Grieken en Romeinen nog geen woord voor de kleur blauw. Ze associeerden de kleur ook met hun vijanden, de Barbaren.

De Egyptenaren

Bij de Egyptenaren associeerden ze blauw met de hemel en de goden. Zij waren de eerste die erin slaagden om het kleurpigment blauw ook zelf te maken door een combinatie van natuursteen, zand en mineraal te verhitten en te vermalen. Ze gebruikten het pigment om beelden en keramiek te versieren en te beschilderen.

Renaissance

In de vroege moderne tijd was blauw een heel dure kleur om verf van te maken. Daarom werd het alleen gebruikt voor de belangrijkste schilderijen. In de Renaissance was de Maagd Maria het belangrijkste onderwerp in de schilderkunst dus werd blauw de standaardkleur om haar af te beelden. De kleur blauw stond dus ook symbool voor de kerk.

De adel

Blauw was niet alleen duur om verf van te maken, maar ook om te verwerken in kleding. Blauw werd de kleur van de adel en de koning omdat die de hoge prijs wel konden betalen. Bruin was de kleur van de werkkleding die het gewone volk droeg.

De werkmens

In de eeuwen nadien daalde de prijs om blauw in textiel te verwerken waardoor het veel meer verspreid geraakte onder de gewone bevolking. De jeansstof ontstond in de 17e eeuw en werd door de stevigheid vooral gebruikt om werkkleding te maken. Vanaf dat moment was blauw niet langer de kleur van de adel, maar van de arbeidersklasse.

Foto’s bij het reisverslag

  • Dag 1: Bethlehem, Beit Sahour